lördag 2 januari 2010

Spökhus

Egentligen skulle jag titta på kakel till vårt nya badrum när det här otroligt speciella huset i sann shabby chic-stil uppenbarade sig längs vägen. Ja, kanske mer shabby än chic. Jag var bara tvungen att parkera bilen, som en tjuv smyga närmre och knäppa några bilder med kameran.
Huvudingången rakt framifrån var avspärrad med ett hönsnät, men från sidan gick det bra att gå in och försöka kika in genom fönstren som dock täcktes av både smuts och fördragna vita gardiner... Huh, det var nästan så jag ryste lite i kroppen när jag begrundade vilket spökhus det faktiskt var! Undrar vem som bott här och låtit den en gång otroligt vackra gården förfalla så här... Tror att jag ska ringa min vän hembygdsforskaren och ta reda på mer!

Uppdatering:
Nu vet jag! Gården kallas Kärrlunda och byggdes 1853, ungefär när byn blev stationssamhälle. Huset byggdes senare till.
Mycket riktigt var det en väldigt vacker gård en gång i tiden, välskött under den tid då en landsfiskal var hyresgäst. Han fick för övrigt ge namn åt gatan: Länsmansgatan. Ett äkta par tog över ägorna 1971.

6 kommentarer:

  1. Så spännande! Hembygdsforskaren har säkert massor av information om detta spännande hus! Hälsningar.
    RmoP

    SvaraRadera
  2. Ja, det ser lite spöklikt ut.

    Hoppas året har börjat bättre för er del än för oss. Går inte in på vad som hänt här.

    Ha det fint!
    Kraaam

    SvaraRadera
  3. Hej!Trevligt o se din blogg o ett intressant ämne!Ett par rättelser här:Landsfiskal Thelander ägde inte gården, var bara hyresgäst, men fick ge namn åt Länsmansgatan.Sterbhus sedan 1971 efter äkta paret Persson, som har tre barn, ägarna,om alla lever vet jag ej.Har en gång varit i huset och träffat Kaj o hans mor.
    Hälsning o kram från Torsten o Gunilla!

    SvaraRadera
  4. Hej där, tycker jag känner igen huset... må det hända vara i trakten av Sösdala det återfinnes...Har åtminstone även själv spanat i huset:-) Tänk vilka vingslag som återfinnes i denna byggnad...
    Kram Sib.

    SvaraRadera
  5. Jodå, Sösdala var allt rätt svar! Grattis Sibylla, du vinner en övernattning bland spökena på loftet :)
    Och tack Torsten för faktauppgifterna!

    SvaraRadera
  6. https://m.facebook.com/groups/501114236568425?message_id=1139147802765062&ref=m_notif&notif_t=like&actorid=689383271

    SvaraRadera